David Grossman

David Grossman

Jeden z czołowych izraelskich prozaików; dziennikarz, autor popularnych książek dla dzieci. Studiował filozofię oraz wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Hebrajskim. Następnie pracował w izraelskiej rozgłośni radiowej, tworzył audycje dla dzieci. Jak większość Izraelczyków, Grossman popierał Izrael w czasie wojny (kryzys izraelsko-libański 2006). 10 sierpnia 2006 wraz z zaprzyjaźnionymi pisarzami (m. in. z Amosem Ozem) na konferencji prasowej wezwał jednak rząd Izraela do zawieszenia działań militarnych. Dwa dni później jego 20-letni syn, Uri Grossman, zginął od rakiety przeciwczołgowej podczas operacji wojskowej w południowym Libanie. Grossman jest autorem książek: Pojedynek (1982), Be My Knife (1998), Her Body Knows (2002). Jedną z jego najbardziej znanych publikacji był The Yellow Wind – opowieść o życiu Palestyńczyków na terytoriach okupowanych przez Izrael. Książka spotkała się z wielkim uznaniem zagranicą, natomiast w kraju autora wywołała gorącą dyskusję i kontrowersje. W 2006 roku w Polsce miała miejsce premiera powieści pt. Kto ze mną pobiegnie. Jej bohaterami są Tamar – piętnastolatka, która porzuca rodzinę, by wśród narkomanów odnaleźć brata i Assaf - poważny i wyjątkowo nieśmiały szesnastolatek, który przeżywa najgorsze lato w życiu. Historia ich zmierzania ku sobie z nieubłaganą baśniową koniecznością, to przerażająca relacja o tym, co spotyka dzieci na ulicach miast, a jednocześnie magiczna opowieść o mocy miłości. W 1986 roku ukazała się książka Grossmana pt. Patrz pod: Miłość (w ręce polskiego czytelnika trafiła dopiero w 2008 roku). To wyjątkowa próba spojrzenia na Holocaust od strony dziecięcych marzeń, poetyckich wizji i surrealistycznej wyobraźni. Bohater - dziewięcioletni Momik - mieszka w pogrążonej w żałobie Jerozolimie lat 50. Chłopiec jest kimś w rodzaju małego detektywa, pragnie dowiedzieć się, co wydarzyło się w mitycznym kraju Tam (czyli w Polsce). Druga część powieści, poświęcona jest Brunonowi Schulzowi. Dojrzały już Momik zostaje poetą, zakłada rodzinę. Przyjeżdża do Polski w poszukiwaniu śladów ukochanego pisarza i tworzy jego alternatywny życiorys. Grossman wzbija się tutaj na literackie wyżyny, a w poetyckich impresjach bliski jest autorowi Sklepów cynamonowych. Z Schulzem łączy go też potrzeba nowego języka, który umożliwiłby opisanie zdegenerowanej współczesności.