25 października 2017 Oswajanie nieznanego
Z niepewności, strachu, poczucia krzywdy, niesprawiedliwości… z tych wszystkich źródeł rodzi się gniew, będący tematem drugiego dnia Festiwalu Conrada 2017.
Gromkim „cześć” przywitał wczoraj festiwalową publiczność Krzysztof Globisz. Zmagający się z afazją aktor, mówił o spektaklu, „Wieloryb. The Globe”, który stworzył razem ze swoimi byłymi studentami. „Celem projektu było pozbycie się niepokoju, złagodzenie strachu przed tym co nieznane, przed kontaktem z chorą osobą” – tłumaczyła reżyserka sztuki, Eva Rysová. – „Publiczność na tę sztukę przychodzi pełna obaw. Boją się, że będziemy epatować cierpieniem, że w dzisiejszym Krzysztofie nie rozpoznają aktora, którego kiedyś widzieli na scenie” – tłumaczyła aktorka, Zuzanna Skolias. – „Jednak to napięcie opada z każda minutą spektaklu, a oswajany stopniowo lęk zamienia się w nadzieję i wzruszenie”. Spektakl można było zobaczyć wieczorem w Teatrze Łaźnia Nowa.
O nadziei na przyszłość opowiadała też para reporterów: Marta Dzido i Piotr Śliwowski, twórcy filmu „Solidarność według kobiet” - dokumentu, który przypomina o tym, że kobiety w walce z komunistycznym reżimem mają zasługi nie mniejsze niż mężczyźni. Choć Śliwowski i Dzido przyznają, że dziś społeczeństwu trudno zjednoczyć się wokół wspólnego celu, kontynuację solidarnościowych idei widzą np. w protestach lekarzy czy ruchach lokatorskich. Jak mówi Joanna Gwiazda: „Solidarności nie da się powtórzyć” – cytowała Dzido. – „Zostaje jednak świadomość, że inne jutro jest możliwe”.