Lukas Bärfuss

niemieckojęzyczny dramaturg
Lukas Bärfuss

Lukas Bärfuss (ur. 1971) – uważany jest za jednego z najwybitniejszych niemieckojęzycznych dramaturgów swojego pokolenia. W 2006 roku w polskim przekładzie ukazały się dwie jego sztuki: Seksualne neurozy naszych rodziców oraz Autobus (Księgarnia Akademicka). W swojej twórczości Bärfuss pokazuje skomplikowane i niejednoznaczne relacje międzyludzkie. Obnaża brutalne mechanizmy władzy i polityki, wobec których jednostka jest zawsze na straconej pozycji. W prozie Bärfussa akcent zostaje przeniesiony na przeciwstawianie się ustalonym konwencjom moralnym i jasnym podziałom etycznym. W 2010 ukazał się w Polsce jego głośny debiut powieściowy Sto dni (Ha!art), w którym Bärfuss ukazuje postkolonialne piekło wojny domowej w Rwandzie. Z jednej strony autor przeciwstawia się hipokryzji zachodniej opinii publicznej, która starała się zmarginalizować ten konflikt, sprowadzając go do rangi lokalnych walk plemiennych, z drugiej, ośmiesza i unieważnia idealistyczną perspektywę głównego bohatera, przesyconą neokolonialnym egoizmem i naiwnością. Bärfuss prezentuje nagą prawdę o współczesnych ludobójstwach, w których nikt nie jest bez winy.