24 października 2021 Elżbieta Łapczyńska laureatką Nagrody Conrada!

Elżbieta Łapczyńska, autorka wydanego przez Biuro Literackie Bestiariusza nowohuckiego, została laureatką Nagrody Conrada. Pisarka zdobyła wyróżnienie dzięki głosom czytelników i decyzji kapituły. Zwyciężczyni odebrała statuetkę podczas gali, która odbyła się w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Elżbieta Łapczyńska otrzyma nagrodę finansową w wysokości 30 tysięcy złotych. Wyróżniona książka będzie promowana na łamach „Tygodnika Powszechnego”.

Wielowątkowa opowieść jest snuta (…)  przez nowych ludzi, takich jak prorok czytający z wielkopiecowych oparów, zjadaczka arszeniku, sobowtórka czy człowiek bez twarzy. (…) Powieść odsłania świat dziwności, kopniętej metafizyki, ale i do bólu realnej cielesności oraz brutalności pracy – można przeczytać na okładce Bestiariusza nowohuckiego wydanego w 2020 roku przez Biuro Literackie.

Laureatka tegorocznej nagrody z wykształcenia jest filozofką. Dotychczas była związana z teatrem i zajmowała się literaturą dziecięcą: pisała dramaty, reżyserowała, tworzyła komiksy i książki dla najmłodszych. Jest półfinalistką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i finalistką konkursu dla młodych reżyserów i reżyserek Papaya Young Directors. Ukończyła dwa programy wsparcia debiutantów („Debiuty prozą” w ramach Stacji Literatura oraz Kurs Kreatywnego Pisania KMLU). Od urodzenia mieszka i tworzy w Nowej Hucie.

Nominacje za najlepszy debiut prozatorski 2020 otrzymali: Maciej Bobula za książkę Szalejów (wydawnictwo j), Igor Jarek za Halny (wydawnictwo Nisza), nagrodzona Elżbieta Łapczyńska i jej Bestiariusz Nowohucki (Biuro Literackie), Mira Marcinów za powieść Bezmatek (Wydawnictwo Czarne) oraz Maciej Topolski za Niż (Korporacja Ha!art).

Nominowanych twórców, których zgłaszały wydawnictwa, wybrała kapituła w składzie: Michał Paweł Markowski (przewodniczący), Urszula Chwalba, Inga Iwasiów, Grzegorz Jankowicz, Krzysztof Koehler, Zofia Król, Michał Nogaś oraz Joanna Szulborska-Łukaszewicz (sekretarz).

Niezmiennie cieszy nas, że możemy mieć swój udział w promocji literackich debiutów – mówi Izabela Błaszczyk dyrektorka KBF. Liczba zgłaszanych co roku książek pokazuje, że rynek wydawniczy coraz bardziej otwiera się na nowych twórców. Urszula Chwalba, dyrektorka wykonawcza Festiwalu Conrada, członkini kapituły nagrody, dodaje:  KBF, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, docenia i wspiera debiutantów. Cieszę się, że tegoroczna Nagroda Conrada powędrowała po raz kolejny do kobiety. Pokazuje to, że narracje kobiece rosną w siłę i zyskują uznanie polskich czytelników i czytelniczek. Chciałabym również podkreślić, że wszystkie nominowane tytuły to literatura najwyższej próby, a o ich autorach i autorkach usłyszymy z pewnością jeszcze nie raz.  

Nagroda Conrada została przyznana już po raz siódmy. Wyróżnienie ma na celu zarówno wspieranie młodych autorów, jak i zachęcanie wydawnictw do publikowania książek twórców rozpoczynających swoją karierę literacką. I to właśnie wydawcy zgłaszają do nagrody swoich pisarzy.

Dotychczasowe laureatki Nagrody Conrada to Liliana Hermetz za książkę Alicyjka (Nisza 2015), Żanna Słoniowska za Dom z witrażem (Znak Literanova 2016), Anna Cieplak za Ma być czysto (Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2017), Weronika Gogola za Po trochu (Wydawnictwo Książkowe Klimaty 2018), Olga Hund za Psy ras drobnych (Korporacja Ha!art 2019) i Dorota Kotas za Pustostany (Niebieska Studnia 2020).

fot. Edyta Dufaj

Nagroda Conrada jest częścią miejskiego programu wsparcia debiutów Krakowa Miasta Literatury UNESCO i stanowi wspólne przedsięwzięcie Miasta Krakowa, KBF, Instytutu Książki oraz Fundacji Tygodnika Powszechnego.