22 października 2009 Kosmos w wykonaniu Teatru Gardzienice wydarzeniem festiwalu

Jako jedno z najciekawszych i najbardziej wyczekiwanych wydarzeń I Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada zapowiada się spektakl Kosmos w wykonaniu teatru Gardzienice. Będzie to pierwsze przedstawienie słynnego teatralnego maratonu aktorów Włodzimierza Staniewskiego poza macierzystą sceną Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice.

We czwartek i  piątek (5 i 6 listopada) o godz. 20 przestrzenie krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (ul. Straszewskiego 21-22) zostaną otwarte dla jednej z najciekawszych polskich grup teatralnych. Dwa wieczory i dwie odsłony teatralnego arcydzieła: spektakl – składający się z Metamorfoz wg Apulejusza, Odysei oraz Ifigenii wg Eurypidesa zostanie zaprezentowany w formie maratonu teatralnego nawiązującego do idei przewodniej czwartego dnia festiwalu: Pokusa Mitu. Imponująca mieszanka sztuki inscenizacyjnej, kunsztu, tekstu i muzyki jest wynikiem gruntownych badań, jakie grupa z Gardzienic prowadzi od wielu lat. Dotyczą one przede wszystkim antycznych źródeł teatru i polegają na wskrzeszeniu nieużywanych od dawna technik gry aktorskiej, odświeżeniu znaczeń antycznych tekstów dramatycznych i reinterpretacji mitów. Bardzo istotną rolę odgrywa w nich śpiew i koncepcja narodzin dramatu z ducha muzyki. Wokalne umiejętności aktorów i organizm, jakim jest w tych spektaklach chór, zadziwiają spójnością i skalą dramatyzmu. Na scenie mieszają się mity, bogowie, moce, rozpętują się ekstatyczne dionizyjskie tańce.

Poszczególne części Kosmosu były z powodzeniem grane na scenach Nowego Jorku, Londynu, Berlina i Moskwy, przynosząc reżyserowi i aktorom ogromne uznanie. „The Los Angeles Times” napisał o Gardzienicach: Ci, którzy odrzucają awangardowy teatr jako fałszywy, uwieczniony przez intelektualną wyniosłość, nigdy nie zetknęli się z twórczością tej grupy. Jest ona tak prawdziwa i tworzona z takim poświęceniem, iż przybliża nas tka blisko boskiej istoty sztuki i teatru, że jesteśmy skłonni niemal wejść w tę konfliktową, drażliwą kulturę. Dodatkową atrakcją przedstawienia Ifigenii będzie jej rzadka prezentacja z muzyką orkiestry pod dyrekcją Mikołaja Blajdy.

We wtorek (3 listopada) zapraszamy natomiast do Teatru Bagatela (Scena na Sarego, ul. Sarego 7) na spektakl Otello w reżyserii Macieja Sobocińskiego. Inscenizacja pozostaje wierna wobec tekstu. Choć rozegrana jest w uwspółcześnionym kostiumie, w minimalistycznej, geometrycznie zaprojektowanej, jasnej przestrzeni, jest w gruncie rzeczy przestrzenią, w której rozgrywa się dramat namiętności, oskarżeń o zdradę, wreszcie – śmierci. Inność szekspirowskiego bohatera nie jest tutaj powierzchowna i dotyczy czegoś więcej niż tylko odmiennego koloru skóry. Różnica dotyczy najgłębszych wymiarów jego tożsamości – kulturalnych, politycznych, społecznych i egzystencjalnych. Zabójstwo Desdemony jest u Sobocińskiego nieuchronne, przepowiadane kilkakrotnie powracającą sceną z Otellem niosącym w ramionach martwą żonę. Jego Otello, to Otello widziany z perspektywy popełnionego już morderstwa, w którym kolejne sceny stanowią retrospektywną próbę zrozumienia genezy nieszczęścia. Oglądamy doskonale wyreżyserowaną przez Jagona intrygę, od początku świadomi jej tragicznego finału.

Bilety na spektakle Teatru Gardzienice można kupić za pośrednictwem strony www.ticketonline.pl (bilet normalny – 60 zł, bilet ulgowy – 40 zł) oraz z w Punktach Sieci Informacji Miejskiej w Krakowie: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2) oraz w Wieży Ratuszowej.

Z kolei bilety na spektakl Otello w reż. Macieja Sobocińskiego są do nabycia w kasie Teatru Bagatela (bilet normalny – 55 zł, bilet ulgowy – 45 zł).