Organizatorzy

 


Olga Drenda | Dyrektorka kreatywna i członkini Rady Programowej Festiwalu Conrada

 

Olga Drenda (ur. 1984) - pisarka, eseistka, tłumaczka, autorka „Tygodnika Powszechnego”. Pochodzi z Górnego Śląska. Ukończyła Etnologię i Antropologię Kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie rozwinęła  zainteresowanie antropologią pamięci i badaniem kultury materialnej. Do dziś częściowo pracuje w wyuczonym zawodzie: badania prowadzone na studiach rozwinęły się w wieloletni internetowy projekt Duchologia poświęcony codzienności przełomu lat 80. i 90., który z kolei dal początek publikacjom książkowym.

W Krakowie zamieszkała na kolejne dziesięć lat i początkowo związała się z branżą reklamową. Na początku pierwszej dekady XXI wieku zaczęła publikować małe formy literackie i krytyczne w blogosferze, co zaowocowało nawiązaniem współpracy z „Lampą”, a później innymi tytułami poświęconymi kulturze, m.in. „Dwutygodnikiem”, „Znakiem”, „Autoportretem”. Z „Tygodnikiem Powszechnym” współpracę rozpoczęła w roku 2015, a od 2022 publikuje cotygodniowe felietony.

W 2016 ukazała się jej pierwsza książka, „Duchologia polska. Rzeczy I ludzie w latach transformacji”. Za „Wyroby. Pomysłowość wokół nas” (2018) otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii „Esej” oraz nominację do Paszportów „Polityki”. W 2023 roku ukazał się jej kolejny książkowy esej, „Słowo humoru”. Napisała także dwie książki w dialogu: „Czyje jest nasze życie” (z Bartłomiejem Dobroczyńskim, 2017) oraz „Książkę o miłości” (z Małgorzatą Halber, 2020), a także teksty do licznych antologii oraz wystaw.

Tłumaczy z języka polskiego na angielski, głownie scenariusze filmowe oraz publikacje z zakresu muzyki, sztuki i projektowania, m.in. „Kult Jednostki - Radical Passion” (monografię elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57 pod redakcją Mariana Misiaka), biografię Bronisława Zelka autorstwa Małgorzaty Bartosik oraz teksty z antologii „Ultra Sounds” o Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia. Często angażuje się w inicjatywy związane z muzyką, dowolnego gatunku - w najpełniejszym znaczeniu tych słów. Współpracowała z krakowskim festiwalem Unsound, regularnie pisze o muzyce, bierze udział w audycjach radiowych i podcastach, czasem gra autorskie sety ze starą polską muzyką pop. Dwukrotnie została wyróżniona w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych Kropka.

Prowadziła kursy i gościnne wykłady na Uniwersytecie Warszawskim, Universität Wien, Universität Graz, School of Form. Często oprowadza po wystawach, czasem również je współkuratoruje (ostatnio „Wolne Żarty” w Muzeum Karykatury).

Prowadzi spotkania autorskie i rozmowy na żywo - na scenie i w radio. Wspólnie z Jackiem Paśnikiem nagrywała podcast DZIŚ, obecnie nadal w duecie współpracują z radiową Czwórką.

Przemieszcza się między Krakowem, Warszawą a Mikołowem, mieszkała również w Gdańsku. Jej pasje to fotografia, architektura i wyprawy po Polsce, czego rezultaty można obserwować na profilu instagramowym @ducholozka. Pracuje nad książką „z terenu”.

Na Festiwalu Conrada dotychczas występowała w roli uczestniczki dyskusji i prowadzącej, w 2024 dołączyła do zespołu w roli dyrektorki kreatywnej.

 

Urszula Chwalba | Dyrektorka wykonawcza i członkini Rady Programowej Festiwalu Conrada

 

Aktywistka literacka, managerka kultury, kuratorka programu Kraków Miasto Literatury UNESCO w Krakowskim Biurze Festiwalowym. Pochodzi z Górnego Śląska. Do Krakowa przyjechała na studia kulturoznawcze na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie ukończyła również rosjoznawstwo na Wydziale Spraw Międzynarodowych i Politycznych. Od lat związana z krakowską kulturą i Krakowskim Biurem Festiwalowym. Najpierw jako specjalistka w dziale programowym, gdzie pracowała m.in. przy Festiwalu Miłosza, Festiwalu Sacrum Profanym oraz ArtBoom

Od 2011 roku współtworzy program literacki Krakowa, początkowo jako koordynatorka obchodów 100-lecia urodzin Czesława Miłosza i managerka Festiwalu Miłosza, następnie jako managerka Festiwalu Conrada i członkini jego Rady Programowej, a od 2018 roku jako jego dyrektorka wykonawcza. Współtwórczyni aplikacji Krakowa o tytuł Miasta Literatury UNESCO. Pomysłodawczyni i producentka miejskich projektów literackich m.in. Szkoły Kreatywnego Pisania KMLU, Kodów Miasta, Nagrody KMLU, spacerów literackich. Od 2013 roku kierowała działem literackim w Krakowskim Biurze Festiwalowym, od 2022 roku pełni funkcję kuratorki programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, odpowiadając za miejskie programy literackie. Przewodnicząca kapituły Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO oraz członkini kapituły Nagrody Conrada. Od 2023 roku jest w zespole redakcji „Czasu Literatury”. Pomysłodawczyni Kongresu książki na Festiwalu Conrada. Prywatnie górołazka, miłośniczka przyrody.

 

Michał Sowiński | Redaktor literacki Festiwalu Conrada

 

Michał Sowiński (ur. 1987) jest krytykiem literackim, redaktorem i eseistą związanym z „Tygodnikiem Powszechnym”. W 2006 roku przyjechał z Gdyni do Krakowa na studia polonistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie interesowała go przede wszystkim współczesna proza i teorii literatury. Po studiach jeszcze przez parę lat pracował nad doktoratem, jednak ostatecznie zrezygnował z akademii. W 2011 dołączył do środowiska krakowskiego Ha!artu, gdzie zajmował się redagowaniem czasopisma i książek, a także badaniami socjologiczno-literackimi. W ramach dużego projektu badawczego „Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre'a Bourdieu” był współautorem kilku pozycji naukowy. Do socjologicznego myślenia o funkcjonowaniu literatury powrócił w 2023, pracują w zespole przygotowującym raport o gdańskim polu literackim „Pisać może dziś każdy”. W międzyczasie zaczął pisać o książkach z perspektywy krytyka literackiego i eseisty - w 2014 roku zaczął regularnie publikować w „Tygodniku Powszechnym” (co robi do dziś), okazjonalnie współpracując z innymi czasopismami i portalami literackimi, między innymi Dwutygodnikiem, Krytyką Polityczną, „Znakiem” i „Książkami. Magazynem do czytania”. Ostatnimi czasy szczególnie chętnie przeprowadza rozmowy z pisarzami i pisarkami, zbierając różne perspektywy myślenia o literaturze. Pochodzi z rodziny marynarskiej i od lat fascynuje go morzem i kulturą marynistyczna (posiada najprawdopodobniej największą biblioteczkę książek poświęconych morzu w południowej Polsce). Próbuje też o morzu pisać, z nadzieją, że powstanie z tego kiedyś książka. Z Festiwalem Conrada związany od lat, w 2024 roku oficjalnie dołączył do zespołu organizacyjnego jako redaktor literacki. 

 

Marcin Dyrcz | Manager Festiwalu Conrada

 

Marcin Dyrcz – manager kultury, sekretarz Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO, manager Festiwalu Conrada, koordynator programu patronatów wydawniczych Krakowa Miasta Literatury UNESCO. W latach 2013–2016 związany ze Stowarzyszeniem Willa Decjusza, gdzie odpowiadał za projekty antydyskryminacyjne, literackie i edukacyjne. W latach 2016–2020 odpowiedzialny za PR Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie oraz komunikację projektów wydawniczych. Czytelnik, kociarz, babiogórzec.