19 czerwca 2024 Pierwszy w tym roku „Magazyn Conrad” już jest!
W dniach 21–27 października spotkamy się na krakowskim Festiwalu Conrada, by dyskutować o autentyczności. Więcej o idei przewodniej i pierwszych gościach oraz gościniach wydarzenia przeczytasz w specjalnym dodatku do „Tygodnika Powszechnego”.
Pierwszy w tym roku „Magazyn Conrad” jest już dostępny w kioskach i na stronie „Tygodnika Powszechnego”! Znajdziesz w nim teksty Olgi Drendy, Michała Sowińskiego, Moniki Ochędowskiej, Tomasza Pindla, Alicji Urbanik-Kopeć i Jacka Dehnela.
Olga Drenda, która w tym roku przejęła festiwalowe stery jako dyrektorka kreatywna, porównuje autentyczność do kamienia filozoficznego i wyjaśnia:
Podczas Festiwalu Conrada spróbujemy prześledzić to zarazem mgliste i konkretne zjawisko. Interesuje nas autentyczność jako kategoria pokrewna wiarygodności, szczerości, przeżyciu i doświadczeniu, „prawdziwemu ja”, wreszcie – jej niespodziewaną obecność w światach i opowieściach wymyślonych. Doświadczenie pisarstwa osobnego i czytania po swojemu. Wreszcie jej nieodłączny cień: imitacja i złudzenie. Będziemy czytać klasyków i outsiderów, dyskutować o literackich spowiedziach, o pograniczach fikcji i faktu, o swobodzie spekulacji. Kto wie, być może uda się nam również odnaleźć odpowiedź na pytanie, co to właściwie znaczy „być sobą”.
CZYTAJ WIĘCEJ >>> Olga Drenda: Bądź sobą! Albo i nie
O autentyczności będziemy rozmawiać między innymi z irlandzkim powieściopisarzem Sebastianem Barrym. O jego prozie Michał Sowiński, redaktor literacki Festiwalu pisze:
Barry w swoich powieściach nieustannie stawia pytanie o to, czym właściwie jest autentyczność – zarówno w przypadku naszej egzystencji, jak również prób jej literackiej reprezentacji. W jego przypadku obie te przestrzenie nachodzą na siebie, zaplatają się – i choć nigdy całkiem się nie sklejają, to bez wątpienia stają się sobie nawzajem niezbędne.
CZYTAJ WIĘCEJ >>> Michał Sowiński, Sebastian Barry: Bohaterowie Księgi Życia
Z kolei z Claudią Piñeiro, kolejną gościnią festiwalu, będziemy dyskutować o tym, co literatura jest w stanie powiedzieć o dzisiejszej polityce i społeczeństwie. Czy możliwe jest zbudowanie wiarygodnej panoramy, w której wszyscy moglibyśmy się zobaczyć? W jaki sposób proza gatunkowa (choćby kryminał albo thriller) może być krytycznym narzędziem, dzięki któremu lepiej rozumiemy samych siebie? Pisarka w jednym z wywiadów mówiła:
Wszystkie historie, które piszę, są fikcją, a jednak w każdej znajduje się cząstka mnie – nawet jeśli nie jest to oczywiste dla czytelnika. Pisanie pozwala mi znaleźć słowa na opisanie ciszy, która przez długi czas wypełniała moje życie. Przyglądam się otaczającej mnie rzeczywistości i przekształcam ją w fikcję. Zmieniam ją, wymyślam postacie, ale ziarno, z którego później wyrasta powieść zawsze jest częścią obrazu mojego własnego życia.
CZYTAJ WIĘCEJ >>> Tomasz Pindel: W Argentynie, czyli wszędzie
Z pytaniami o autentyczność zmagają się także ci, którzy poprzez powieść czy też esej opowiadają o przeszłości. Czy w zależności od obranej strategii możemy mówić o różnych poziomach autentyczności? I na czym miałaby ona polegać w przypadku historiografii? Na te pytania spróbują odpowiedzieć festiwalowi goście: Anna Brzezińska i Łukasz Kozak. A w „Magazynie Conrad” znajdziemy esej Alicji Urbanik-Kopeć o różnych modelach pisania o przeszłości, w którym stwierdza:
W opowiadaniu o historii łatwo wpaść w pogoń za „prawdą”, która nigdy nie ukaże nam się w pełni (bo każda metoda naukowa ma swoje ograniczenia). Warto więc szukać alternatywnych dróg przybliżania czytelnikom czasów minionych, zrywając przede wszystkim z przymusem nieomylności. Zamiast z przekonaniem podsuwać publiczności niesprawdzone czy też niesprawdzalne „fakty”, trzeba raczej dać sobie i innym przyzwolenie na fantazjowanie, spekulację i pozostawianie pytań bez odpowiedzi.
CZYTAJ WIĘCEJ >>> Alicja Urbanik-Kopeć: Przeszłość to obcy kraj
Autentyczność wiąże się nie tylko z pisaniem, ale też z czytaniem. W tym roku na Festiwal Conrada zaprosimy młode krytyczki i krytyków literackich. Podczas debaty będziemy rozmawiać o tym, jakiej opowieści o literaturze poszukują dziś nastolatkowie i młodzi dorośli. Monika Ochędowska w tekście o nowych językach krytyki literackiej pisze:
Powieść ma pozwalać naprawdę coś poczuć, nawet jeśli będą to smutek, zagubienie czy strach. Dlatego w wielu booktokach za główną zaletę książki uznaje się jej ciężar emocjonalny, obietnicę, że oto do naszych rąk trafia coś, co zostawi w nas naprawdę trwały ślad.
CZYTAJ WIĘCEJ >>> Monika Ochędowska: Przelane na papier
W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, w ramach Festiwalu Conrada organizowany będzie Kongres Książki. Stanowi on platformę dialogu dla różnych podmiotów działających na rynku książki, w tym między innymi twórców, wydawczyń, księgarzy, bibliotekarek oraz promotorów literatury. Przedstawiciele branży spotykają się w Krakowie, aby porozmawiać o najważniejszych wyzwaniach, takich jak regulacje rynku, prawa autorskie czy sztuczna inteligencja. Kongres jest także okazją do wypracowywania realnych zmian. Jacek Dehnel, prozaik i publicysta, ale też aktywny działacz na rzecz poprawy sytuacji osób pracujących w polskim polu literackim, pisze:
W ramach Festiwalu Conrada pojawił się pomysł okrągłego stołu, który zbliżyłby do siebie środowiska twórców książek. Dyskusje przerodziły się w organizowany co roku Kongres Książki. Tam powstała koncepcja Konwencji Krakowskiej, wynegocjowanej przez przedstawicieli wydawców, pisarzy i tłumaczy.
CZYTAJ WIĘCEJ >>> Jacek Dehnel: Koniec wolnej amerykanki
Zapraszamy na social media Festiwalu Conrada:
Organizatorami Festiwalu Conrada są Miasto Kraków, KBF – operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO oraz Fundacja Tygodnika Powszechnego.
Partnerzy strategiczni: „Tygodnik Powszechny” i Allegro.
Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.