30 października 2022 Paulina Siegień laureatką Nagrody Conrada!

Ukoronowaniem Festiwalu Conrada była uroczysta gala, podczas której Paulina Siegień odebrała nagrodę za najlepszy debiut roku 2021.

Uznanie kapituły oraz szerokiego grona czytelniczek i czytelników zyskała reportażem Miasto bajka. Wiele historii Kalinigradu, który ukazał się nakładem Wydawnictwa Czarne.

 

„Nagroda Conrada została ustanowiona przez Miasto Kraków osiem lat temu i jesteśmy dumni, że jej ranga z każdym rokiem rośnie. Wyróżnienie przyznawane za najlepszy debiut prozatorski minionego roku stanowi kluczowy element programu Kraków Miasto Literatury UNESCO” – mówi Carolina Pietyra, dyrektorka KBF, które zorganizowało festiwal wspólnie z Miastem Krakowem i Fundacją Tygodnika Powszechnego. „Zależy nam, by w polu literackim wzmacniać nowe, odważne głosy. Wspieramy twórczynie i twórców, którzy mają własne spojrzenie na rzeczywistość i jednocześnie zachęcamy wydawców, by nie obawiali się publikować książek debiutantów. Bez nich nasza wspólnota byłaby uboższa” – dodaje Pietyra.

Dzięki głosom kapituły i szerokiej publiczności statuetkę otrzymała Paulina Siegień. Nagroda obejmuje kwotę trzydziestu tysięcy złotych, miesięczny pobyt rezydencjalny w Krakowie i kampanię promocyjną wyróżnionej książki na łamach „Tygodnika Powszechnego”. Paulina Siegień z wykształcenia jest etnografką, rosjoznawczynią i filolożką rosyjską, a z zawodu dziennikarką i tłumaczką. Stale współpracuje z „Krytyką Polityczną” i Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka Jeziorańskiego. Przez lata pisała korespondencje z obwodu Kaliningradzkiego dla „Gazety Wyborczej”.

To właśnie Kaliningrad stał się głównym bohaterem „Miasta bajki”, które ukazało się nakładem Wydawnictwa Czarne. W optyce autorki dawniejsza i bliższa historia łączy się ściśle ze współczesnością, tworząc wyjątkową atmosferę miejsca i mentalność jego mieszkańców. „Paulina Siegień opowiada o połączeniu się przedwojennego Königsberga z powojennym Kaliningradem w jedno fantazmatyczne miasto niczym z bajki. Tu pamięć nie chce przeminąć, to, co współczesne, odbija się w tym, co dawne. Duch przeszłości nie znika. Tylko czy jest to dobry duch Kanta z jego ideą wiecznego pokoju, czy ponury i złowieszczy Smętek?” – czytamy w opisie od wydawcy.

Wśród publikacji nominowanych w tym roku do Nagrody Conrada znalazły się także: Szalej Moniki Drzazgowskiej (Wydawnictwo Literackie), Story Jones Krzysztofa Pietrali (Meth), Rzeszot Bartosza Sadulskiego (Książkowe Klimaty) i Czarnolas Jagi Słowińskiej (Korporacja Ha!art). Zgłoszeń do konkursu dokonywali wydawcy oraz same autorki i autorzy. Grono nominowanych wybrała kapituła w składzie: Julia Fiedorczuk, Monika Ochędowska, Olga Stanisławska, Błażej Warkocki, Urszula Chwalba, Grzegorz Jankowicz, Joanna Szulborska i Michał Paweł Markowski (przewodniczący).

„Poziom książek zakwalifikowanych do finału był bardzo wysoki i kapituła, gdyby tylko mogła, nagrodziłaby wszystkie” – stwierdza Michał Paweł Markowski. „Każda z finałowych książek potrafiła nie tylko sprostać wybranemu gatunkowi, ale i na nowo go zdefiniować. Reportaż, baśń, awangardowa fikcja, pseudo-biografia, powieść o dojrzewaniu, wszystkie te znane od dawna formy nabrały nowego charakteru dzięki naszym autorkom i autorom. Mieliśmy do czynienia z literaturą odważną, ale pilnującą reguł, poważną, ale nie stroniącą od dowcipu, ważną, ale swoje przesłanie prezentującą z językową gracją i wynalazczością. Różnorodność konwencji i językowych stylów nadzwyczajnie odpowiadała różnorodności życia w tak skomplikowanych czasach, jak nasze. Trzeba się cieszyć, że z tak wyrafinowanymi autorami dzielimy ten sam język, tę samą kulturę” – przekonuje Markowski.

Nagroda Conrada stanowi wspólne przedsięwzięcie Miasta Krakowa, KBF oraz Fundacji Tygodnika Powszechnego. Dotychczasowe laureatki to Liliana Hermetz za książkę Alicyjka (Nisza, 2015), Żanna Słoniowska za Dom z witrażem (Znak Literanova, 2016), Anna Cieplak za Ma być czysto (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017), Weronika Gogola za Po trochu (Wydawnictwo Książkowe Klimaty, 2018), Olga Hund za Psy ras drobnych (Korporacja Ha!art, 2019), Dorota Kotas za Pustostany (Niebieska Studnia, 2020) i Elżbieta Łapczyńska za Bestiariusz nowohucki (Biuro Literackie, 2021).

 

Organizatorami Festiwalu Conrada są Miasto Kraków, KBF: operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO i Fundacja Tygodnika Powszechnego.

Kongres Książki powstał we współpracy ze Stowarzyszeniem Unia Literacka, Stowarzyszeniem Księgarzy Polskich, Stowarzyszeniem Tłumaczy Literatury, Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS oraz Międzynarodowymi Targami Książki w Krakowie.

Pasmo filmowe zrealizowano we współpracy z Kinem Pod Baranami.

Partnerzy strategiczni: Allegro, „Tygodnik Powszechny”.

Partnerzy główni: MPK S.A. w Krakowie, MPEC Kraków, MPO Kraków, Wodociągi Miasta Krakowa.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Promocja Czytelnictwa.

Gala Nagrody Conrada odbyła się w Centrum Kongresowym ICE Kraków dzięki uprzejmości spółki Kraków5020.