Pasmo Filmowe 2021

Seanse filmowe w Kinie Pod Baranami z wprowadzeniem gości Festiwalu Conrada.

 

18.10, godz. 21.00
Nature Is My Homeland / Nature Is My Homeland
reż. Marek Gajczak, Polska 2021, 54’ (film dokumentalny)
Miejsce: Kino Pod Baranami

Zaskakująco świeże spojrzenie na kwestie ekologii. Bohaterami filmu są ludzie na bardzo różnych poziomach związani z naturą – naukowcy, artyści, entuzjaści. Z zupełnie nowej perspektywy ukazują oni tematykę związków człowieka z naturą. Musimy nauczyć się żyć ze świadomością, że ludzie w nieodwracalny sposób zmienili świat, który dzielą z milionami innych gatunków. Które z nich najlepiej przystosowały się do życia w miastach? Dlaczego filmy przyrodnicze ukazują nieprawdziwy obraz przyrody? Czego możemy się nauczyć od roślin i zwierząt, które potrafią się przystosować do życia wśród śmieci?

Krakowski Festiwal Filmowy 2021: Nagroda Specjalna (Nagroda im. Macieja Szumowskiego), Udział w konkursie polskim

Pokaz z audiodeskrypcją dla osób z dysfunkcją wzroku w systemie AudioMovie.

Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.

 

19.10, godz. 21.00
Brygady Międzynarodowe w Hiszpanii / La Tragédie des Brigades internationales

reż. Patrick Rotman, Francja 2015, 100’ (film dokumentalny)
Wprowadzenie: Irme Schaber
Miejsce: Kino Pod Baranami

W trwającej od 1936 do 1939 roku wojnie domowej w Hiszpanii po stronie republikańskiej w tzw. Brygadach Międzynarodowych walczyli ochotnicy z całego świata. Znalazło się wśród nich wielu intelektualistów, m.in. Ernest Hemingway, John Dos Passos, Antoine de Saint-Exupéry, George Orwell, André Malraux czy Ilia Erenburg. Dokument Rotmana, zmontowany z archiwalnych zdjęć i materiałów filmowych, pokazuje nie tylko historię wojny o władzę, ale także skomplikowaną sytuację polityczną w szeregach wojsk walczących z siłami generała Franco, której ofiarami padają dziesiątki tysięcy ludzi, a także ich polityczne ideały. Wśród archiwaliów odnalezionych przez reżysera są także ujęcia z kongresu pisarzy w Walencji w 1937 roku z Gerdą Taro fotografującą to wydarzenie.
Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.

 

20.10, godz. 21.00
Siłaczki 

reż. Marta Dzido, Piotr Śliwowski, Polska 2018, 70’
Wprowadzenie: Marta Dzido
Miejsce: Kino Pod Baranami & PLAY KRAKÓW 

Ludźmi jesteśmy i ludzkich praw żądamy! – przekonywała Kazimiera Bujwidowa, orędowniczka zniesienia zakazu wstępu kobiet na uniwersytety. Odważmy się być wolnymi! – zachęcała Maria Dulębianka, pierwsza kandydatka na posła do sejmu, w czasie kiedy kobiety nie miały jeszcze praw wyborczych. Chcemy całego życia! – krzyczała Zofia Nałkowska, żądając równości nie tylko pod względem politycznym, ale także obyczajowym. Bez różnicy płci! – postulowała Paulina Kuczalska, nazywana - nie bez powodu - papieżycą feminizmu. Walczyły o prawa w kraju, którego nie było wówczas na mapie. Mówiono im, że to nie pora na walkę o prawa kobiet. Ale one nie chciały niepodległej Polski bez wolnych Polek. Bojownice, patriotki, aktywistki, żołnierki, sufrażystki – to o nich oraz ich wieloletnim boju o sprawę kobiecą opowiada fabularyzowany dokument Siłaczki.

Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.

Film jest również dostępny na platformie PLAY KRAKÓW.

 

20, 21.10, godz. 18.00
Meksykańska walizka

reż. Trisha Ziff
Wprowadzenie: Fernando Olmeda
Miejsce: Instytut Cervantesa w Krakowie

Film opowiada niezwykłą historię odnalezienia 4500 negatywów zdjęć wykonanych podczas hiszpańskiej wojny domowej przez znanych fotografów: Roberta Capę, Gerdę Taro oraz Davida „Chima” Seymoura. Negatywy uratowane z okupowanego przez Niemców Paryża zostały wywiezione do Meksyku, gdzie przeleżały w prywatnym mieszkaniu prawie 60 lat. Dokument pokazuje również losy hiszpańskich uchodźców z czasów wojny domowej, którym Meksyk, jako jedyne państwo, udzielił schronienia oraz współczesnych Hiszpanów mierzących się trzydzieści lat po transformacji z własną przeszłością.

Wstęp wolny

 

21.10, godz. 20.00
Żeby nie było śladów – dyskusja z twórcami i pokaz filmowy

Spotkanie z Cezarym Łazarewiczem
Prowadzenie: Piotr Czerkawski
Miejsce: Kino Pod Baranami

Spotkanie z Cezarym Łazarewiczem, autorem literackiego pierwowzoru, czyli reportażu Żeby nie było śladów wydanego w 2016 roku, a także z ekipą filmową. Po dyskusji odbędzie się pokaz filmu.

Żeby nie było śladów | Żeby nie było śladów
reż. Jan P. Matuszyński, Polska 2021, 160’

Polska, 1983 rok. W kraju wciąż obowiązuje, mimo zawieszenia, wprowadzony przez komunistyczne władze stan wojenny, mający na celu zduszenie solidarnościowej opozycji. 12 maja Grzegorz Przemyk, syn opozycyjnej poetki Barbary Sadowskiej, zostaje zatrzymany i ciężko pobity przez patrol milicyjny. Przemyk umiera po dwóch dniach agonii. Jedynym świadkiem śmiertelnego pobicia jest jeden z kolegów Grzegorza, Jurek Popiel, który decyduje się walczyć o sprawiedliwość i złożyć obciążające milicjantów zeznania. Żeby nie było śladów oparte jest o wątki zawarte w bestsellerowym, nagrodzonym Literacką Nagrodą NIKE reportażu Cezarego Łazarewicza Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka. Reżyserem jest Jan P. Matuszyński – twórca obsypanej na całym świecie nagrodami Ostatniej Rodziny i serialu Król.

MFF w Wenecji 2021 – nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Jan P. Matuszyński)
Złote Lwy 2021 – wygrana: Nagroda indywidualna - Najlepsza scenografia (Paweł Jarzębski), Srebrne Lwy – Zdobywca (Aneta Hickinbotham, Jan P. Matuszyński, Leszek Bodzak), Nagroda Specjalna – Nagroda festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą (Jan P. Matuszyński)
Złote Lwy 2021 – nominacja: Udział w konkursie głównym (Jan P. Matuszyński)

Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.

 

22.10, godz. 21.00
Gloria Steinem. Moje życie w drodze / The Glorias

reż. Julie Taymor, USA 2020, 139’
Miejsce: Kino Pod Baranami

Biografia oparta na wspomnieniach ikony amerykańskiego feminizmu, Glorii Steinem. Gloria Steinem. Moje życie w drodze to film, który świetnie trafia w swój czas. Chociaż został oparty na wspomnieniach wydanych w 2015 roku, a opowiada o wydarzeniach sprzed dekad, to wydaje się, że ta sama walka wciąż trwa.

Reżyserka filmu, Julie Taymor, decyduje się pokazać różne kluczowe momenty z życia aktywistki. W roli młodej Glorii wystąpiła Alicia Vikander, a jej starszą wersję zagrała Julianne Moore. Gloria Steinem. Moje życie w drodze to opowieść o samej aktywistce, jej dziedzictwie, a także przestroga przed angażowaniem się w politykę nieodpowiednich, próżnych ludzi, składaniem obietnic bez pokrycia, lekceważeniem podstawowych praw i wolności absolutnie wszystkich obywateli.

Camerimage 2020: Udział w konkursie głównym

Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.

 

23.10, godz. 18.00
Ostatni komers. Dyskusja z twórcami i pokaz filmu

Goście: Anna Cieplak, Marta Habior, Dawid Nickel
Prowadzenie: Adriana Prodeus
Miejsce: Kino Pod Baranami

Spotkanie z Anną Cieplak, autorką książki Ma być czysto, czyli literackiego pierwowzoru filmu Ostatni komers, a także reżyserem i scenarzystą Dawidem Nickelem oraz producentką – Martą Habior. Po dyskusji prowadzonej przez krytyczkę filmową Adrianę Prodeus odbędzie się pokaz filmu Ostatni komers.
Ostatni komers | Ostatni komers
reż. Dawid Nickel, Polska 2020, 84’

Oparty na motywach fragmentów powieści Ma być czysto Anny Cieplak pełnometrażowy debiut fabularny Dawida Nickela (zarazem współautora scenariusza do filmu). Ostatni tydzień szkoły w gimnazjum w małym polskim miasteczku. W oczekiwaniu na imprezę zamykającą (tytułowy komers) grupa uczniów spędza czas na miejskim basenie. W ciągu kilku dni zasmakują zauroczeń, odrzucenia i pierwszych zawiedzionych nadziei. Zapis ich doświadczeń jest zwieńczeniem okresu gimnazjalnego i portretem współczesnej młodzieży poszukującej tożsamości, przynależności i więzi.

FPFF w Gdyni 2020: Konkurs Filmów Mikrobudżetowych – Najlepszy film, Nagroda Jury Młodzieżowego
40. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM: Udział w konkursie głównym

Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.

 

23.10, godz. 21.00
Chauka, Please Tell Us the Time / Chauka, Please Tell Us the Time

reż. Arash Kamali Sarvestani, Behrouz Boochani, Holandia/Australia 2017, 90’ (film dokumentalny)
Wprowadzenie: Marcin Żyła
Miejsce: Kino Pod Baranami

Nakręcony telefonem komórkowym portret ośrodka-więzienia na niesławnej wyspie Manus w Papui Nowej Gwinei, gdzie znana z surowej polityki migracyjnej Australia zsyłała ubiegających się o azyl. By stworzyć film, osadzony w instytucji kurdyjski dziennikarz Behrouz Boochani w tajemnicy współpracował z irańsko-holenderskim filmowcem, Arashem Kamali Sarvestanim.

W filmie widzowie otrzymują rzadką możliwość przyglądania się życiu setek ludzi ubiegających się o azyl, którzy egzystują w całkowitej izolacji od zewnętrznego świata. Chauka, Please Tell Us the Time to wstrząsająca opowieść o złym traktowaniu, zastraszaniu i psychicznym obciążeniu, jakiego doświadcza wielu zatrzymanych.

Zamiarem filmowców było „udokumentowanie sytuacji, by w przyszłości żaden przywódca polityczny nie mógł przedstawić zniekształconej narracji o wydarzeniach". Tytuł filmu nawiązuje do nazwy endemicznego ptaka, który zawsze odzywa się o tej samej porze, ironicznie wyznaczając kolejne dni, które upływają zatrzymanym na niekończącym się oczekiwaniu.

Działalność Behrouza Boochaniego znacząco wpłynęła na podjętą przez australijski rząd decyzję o zamknięciu więzienia na wyspie Manus w 2017 roku.

Pokaz na Festiwalu Conrada to polska premiera filmu.

Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.

 

24.10, godz. 18.00
Mała mama / Petite Maman

reż. Céline Sciamma, Francja 2021, 72’
Miejsce: Kino Pod Baranami

Jeden z najgłośniejszych filmów tegorocznego Berlinale. Po udanej wycieczce w rewiry kina kostiumowego (Portret kobiety w ogniu) Céline Sciamma powraca do korzeni. W Małej mamie francuska reżyserka eksploruje bogate życie wewnętrzne dziecięcej bohaterki. Ośmioletnią Nelly poznajemy w momencie, gdy dziewczynka dowiaduje się o śmierci swojej babci. Nie tylko przeżywa własną żałobę, lecz także przygląda się silnym emocjom targającym całą rodziną. W postawie Nelly zaskakująca dojrzałość łączy się z dziecięcą wiarą w potęgę wyobraźni. To właśnie dzięki niej na drodze dziewczynki staje w pewnym momencie rówieśniczka, która wydaje się łudząco podobna do jej matki. Sciamma przygląda się temu niecodziennemu spotkaniu z zaciekawieniem i czułością, która nadaje filmowi uniwersalność i wzbogaca go o wymiar terapeutyczny. Mała mama to bowiem nic innego, jak spełniona fantazja o zaprzyjaźnieniu się z własnym rodzicem.
Opis MFF Nowe Horyzonty

MFF w San Sebastian 2021: Nagroda publiczności
MFF w Toronto 2021: Udział w sekcji „Prezentacje specjalne”
MFF w Berlinie 2021: Udział w konkursie głównym
MFF Nowe Horyzonty 2021: OPPO Pokazy galowe - Udział w sekcji

Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.