Wystawy 2019

Idzie młodość! I Grupa Krakowska

 

Wystawa czynna: 27.09.2019–5.01.2020
Miejsce: Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego
wstęp biletowany

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Idzie Młodość! I Grupa Krakowska

24.10 | czwartek | 18.00 
Prowadzenie: Anna Budzałek
Miejsce: Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego Krakowie 

Wystawa jest opowieścią o krótkiej, ale szalenie intensywnej historii I Grupy Krakowskiej (1933-1937), o życiu i twórczości barwnej, nieprzeciętnej młodzieży. Aleksander (Sasza) Blonder (ps. André Blondel), Blima (Berta) Grünberg, Maria Jarema, Franciszek Jaźwiecki, Leopold Lewicki, Adam Marczyński, Stanisław Osostowicz, Szymon Piasecki, Mojżesz Schwanenfeld, Bolesław Stawiński, Jonasz Stern, Eugeniusz Waniek, Henryk Wiciński i Aleksander Winnicki – oto jej członkowie. Na wystawie zgromadzono prawie 300 prac: rysunki, grafiki, rzeźby i obrazy. Zobaczymy tradycyjne tematy, jak pejzaż czy martwa natura oraz pionierską abstrakcję. Swoją reprezentację mają również projekty scenografii i kostiumów teatralnych.

Kluczową rolę w twórczości grupy odgrywała problematyka społeczna, powiązana z idealistycznym zaangażowaniem. Staniemy wobec burzliwej historii ludzi tworzących „ostatnią polską przedwojenną awangardę”, prześledzimy, w jaki sposób ukształtowani zostali przez krakowską Akademię Sztuk Pięknych i artystów poprzednich pokoleń, ale przede wszystkim, jak twórcy przyswajali najnowsze prądy całej Europy, zarówno artystyczne, jak filozoficzne i społeczne.

Wystawa zorganizowana przez Muzeum Narodowe w Krakowie oraz Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Partnerzy wystawy: Kraków Miasto Literatury UNESCO, Conrad Festival, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Wacom, KÄRCHER

 

Krakowski Open Mic: nieokrzesani, głodni i żarliwi

 

22.10 | wtorek | 19.00
Miejsce: TriBeCa Coffee, Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego

Subiektywni, radykalni i wojowniczy. I Grupa Krakowska powstała dzięki twórczemu spotkaniu ludzi, którzy wierzyli, że mogą zmieniać świat. My ufamy, że można się spotkać, żeby tworzyć. Muzeum Narodowe w Krakowie i Krakowska Szkoła Poezji im. Aleksandra Fredry zapraszają na poetycki Open Mic: wolny mikrofon dla wszystkich tych, którzy mają potrzebę ekspresji.

 

PIO Kaliński. Historie niedokończone

 

Wystawa czynna: 21.09–27.10.2019
Miejsce: Muzeum Etnograficzne w Krakowie
wstęp biletowany

Wystawa PIO Kalińskiego Historie niedokończone obejmuje cykle graficzne powstałe w latach 2014–2019, dla których inspiracją były nowo poznane miejsca oraz towarzyszące im fascynacje literackie. Dlatego wśród towarzyszy podróży – często cytowanych pomiędzy grafikami – można znaleźć: Milana Kunderę, Franza Kafkę, Fernando Pessoę czy Juliana Barnesa. Wśród prac prezentowanych na wystawie w Muzeum Etnograficznym zobaczymy cykle Życie jest gdzie indziej (2014), Cząstki elementarne (2017), Tattoo (2017) oraz nieprezentowane do tej pory Historie niedokończone z podróży do Chin i serię linorytów włoskich Passionate Journey (2019).


Prezentacja wystawy PIO Kalińskiego "Historie niedokończone" oraz promocja albumu graficznego "passionate journey".

23.10 | środa | 19.00
Prowadzenie: Grzegorz Jankowicz
Miejsce: Muzeum Etnograficzne w Krakowie, ul. Krakowska 46

 

Gabinet / Das Kabinett. Instalacja multimedialna


Kurator: Krzysztof Stanisławski
Wernisaż: 20.10.2019, 18.00
Wystawa czynna: 20.10-10.11.2019
Miejsce: Muzeum Inżynierii Miejskiej

Gabinet doktora Caligari to film kluczowy dla historii kina – uznaje się go dziś za pierwszy film artystyczny, który podniósł kinematografię do rangi sztuki. Obraz został nakręcony w 1919 roku, a swoją premierę miał w Berlinie rok później. Przyniósł on również światowy rozgłos nowemu filmowemu stylowi – ekspresjonizmowi. Gabinet doktora Caligari w reżyserii Roberta Wienego to Gesamtkunstwerk w stylu ekspresjonistycznym, łączący w doskonały sposób film ze sztukami wizualnymi: malarstwem, grafiką, scenografią. W 100-lecie jego powstania Goethe-Institut w Krakowie przedstawi multimedialną instalację z pierwszym w Polsce filmem wolumetrycznym z Arkadiuszem Jakubikiem i Jakubem Gierszałem w rolach głównych, który umożliwia widzowi wkroczenie w trójwymiarową przestrzeń filmu, swobodne podążanie za fabułą oraz spotkanie postaci, które nie są zaprojektowane komputerowo, lecz odgrywane przez aktorów z wykorzystaniem metody 3D Human Body Reconstruction.