Mirosław Bałka

Mirosław Bałka

Rzeźbiarz, autor instalacji; jeden z najwybitniejszych i najbardziej znanych polskich współczesnych artystów. W latach 1980-85 studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom w pracowni prof. Jana Kucza uzyskał w 1985 roku. Od początku kariery artystycznej, jego osoba i twórczość budziła tyle samo zachwytu, co kontrowersji. Zaczynał od rzeźby figuratywnej Pamiątka Pierwszej Komunii (1985), Zła Nowina (1986), Pasterka (1989). Reprezentował Polskę, m.in. na Biennale Weneckim (1990 i 1995), Biennale w Sao Paulo (1998), Biennale w Liverpoolu (1999). Prace Mirosława Bałki znajdują się w największych międzynarodowych kolekcjach sztuki, m.in.: Hishhorn Museum and Sculpture Garden (Waszyngton), Tate Gallery (Londyn), Museet for Samtid-kunst (Oslo), Stedelijk Van Abbemuseum (Eindhoven), The Museum of Contemporary Art (Los Angeles), Museum of Modern Art (Nowy Jork), Muzeum Sztuki (Łódź). W 1995 roku otrzymał Paszport Polityki, nagrodę za oryginalną twórczość plastyczną. Jest autorem pomnika ofiar katastrofy promu Estonia zrealizowanego w 1998 roku w Sztokholmie. W 2008 zaprezentował we Wrocławiu wystawę zatytułowana Jetzt (nawiązanie do wiersza Paula Celana). Składała się ona głównie z najnowszych prac wideo artysty, m.in. Primitive - trzysekundowy, zapętlony fragment wycięty z wypowiedzi Franza Suchomela, komendanta SS, nagranej do filmu Shoah Claude'a Lanzmanna i I Knew It Had 4 in It. Ta ostatnia praca to projekcja powiększającej się i zmniejszającej cyfry 4 wyświetlanej do muzyki The All of Everything Sun Ra. Inspiracją był tu dla Bałki wywiad, jaki Lanzmann przeprowadzał z żoną jednego z oprawców w obozie koncentracyjnym, która nie pamiętała, czy ofiar było czterdzieści tysięcy czy może czterysta tysięcy. W październiku 2009 roku Bałka zaprezentował spektakularną instalację w Turbine Hall w londyńskiej Tate Modern w ramach projektu Unilever Series. How It is - to wielki metalowy kontener, wzniesiona na metalowych belach, o wysokości 13m, szerokości 10m oraz długości 30m. Wystawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Na Festiwalu Conrada wziął udział w spotkaniu z autorem Melancholii sprzeciwu, który stworzył tekst do katalogu niedawnej wystawy Bałki w Hali Turbin londyńskiej Tate Modern.