Claude Lanzmann

Claude Lanzmann

Francuski reżyser, reporter, dokumentalista. Jako nastolatek działa we francuskim ruchu oporu (walczył w Auvergne), protestował przeciwko wojnie w Algierii. Absolwent Sorbony, wykładowca literatury francuskiej i filozofii na Wolnym Uniwersytecie Berlińskim. Jako pierwszy francuski dziennikarz nielegalnie podróżował po NRD. Owocem wyjazdu była seria reportaży opublikowanych w Le Monde. Po ich lekturze Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir zaprosili Lanzmanna do współpracy z lewicowym pismem Les Temps Modernes (którego redaktorem jest do dziś). Światowy rozgłos przyniósł mu film Shoah – mówiona historia Holokaustu, w której Lanzmann zaprezentował świadectwa Żydów, Polaków i Niemców, pomijając źródła historyczne. Zależało mu na pierwszoosobowej narracji uczestników wojny. Z 350 godzin nakręconej taśmy Lanzmann zmontował dziewięcioipółgodzinny film. Zajęło mu to 11 lat. W Shoah nie ma ani jednego archiwalnego dokumentu, ani jednej fotografii, ani jednego kadru z kroniki z tamtych czasów. Bohaterem tego filmu jest również sam Lanzmann. Inne jego filmy: Dlaczego Izrael (1972), Tsahal (1994), Sobibór (2001) oraz Raport Karskiego (2010) – przejmujący dokument, polemika z książką Yannicka Haenela, w której autor w niebezpieczny sposób stosuje fikcję literacką mówiąc o działalności słynnego polskiego emisariusza Jana Karskiego. Pod koniec października 2010 ukazała się w języku polskim jego autobiografia pt. Zając z Patagonii. Na 2. Międzynarodowym Festiwalu Literatury im. J. Conrada prezentowany był jego głośny film pt. Sobibór oraz Raport Karskiego. fot. C. HÈlie Gallimard

Skontaktuj się z nami

Krakowskie Biuro Festiwalowe

ul. Wygrana 2, 30-311 Kraków
tel.12 354 25 00, fax 12 354 25 01
poczta@biurofestiwalowe.pl

Organizatorzy: Miasto Kraków KBF Kraków Miasto Literatury UNESCO Fundacja Tygodnika Powszechnego Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Instytut Książki

© Krakowskie Biuro Festiwalowe 2022

Autentika

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury,
uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.