27 października 2009 Kot Przybora opowie o reklamie jako literaturze

Kot Przybora, prezes agencji reklamowej PZL, współautor obsypywanych nagrodami kampanii reklamowych będzie gościem 1. Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada. W piątek (6 listopada) o godz. 18.00 w krakowskim Kinie Pod Baranami opowie o reklamie jako literaturze. Otwarte dla publiczności spotkanie poprowadzi Michał Kuźmiński z Tygodnika Powszechnego. Wstęp wolny.

Reklama, sięgając do systemu odniesień swoich odbiorców, chętnie cytuje, przetwarza i dialoguje z motywami kultury, także kultury wysokiej. Jest także działaniem na słowach. Dziś chyba nawet bardziej niż jakakolwiek inna dziedzina twórczości rozbudowuje zasoby języka, nadając słowom nowe znaczenia, przebudowując ich dotychczasowe sensy, wreszcie – tworząc zupełnie nowe konstrukcje języka. Reklama jest sztuką sprzedawania. Jest także sztuką przekonywania, uwodzenia, a więc w sensie ścisłym – wypowiedzi. Jak więc spojrzeć na reklamę jako na literaturę? Co się kryje za kreacją tekstu reklamowego, a z drugiej strony – za lekturą reklamy? Na te i inne pytania związane z reklamą jako formą literacką opowie, podczas 1. Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada w Krakowie, Kot Przybora.

Kot Przybora pracuje w branży reklamowej od lat 80. Z wykształcenia jest anglistą. Wspólnie z Iwo Zaniewskim założył agencję PZL, w której pełni funkcję prezesa i dyrektora kreatywnego.

Agencja PZL
powstała w 1999 r. Stworzyła kreacje takie jak m.in. kampania Plus GSM z udziałem kabaretu Mumio, Żubr, Alior Bank, Allegro, Tesco. Prace PZL wyróżniają się m.in. przywiązywaniem wagi do słowa i kreatywności językowej. Kilka dni temu, za kampanię wprowadzającą na rynek Alior Bank, agencję PZL nagrodzono Grand Prix konkursu Effie Awards 2009.